Boekrecensie: Hormoonbalans voor vrouwen door Ralph Moorman en Barbara Havenith

hormoonbalansEen boek over hormonen speciaal voor vrouwen, dat MOET ik natuurlijk lezen! Het boek Hormoonbalans voor vrouwen is een nieuw boek van Ralph Moorman, schrijver van het boek de Hormoonfactor en van Barbara Havenith, een gynaecoloog die ook orthomoleculair arts is. Barbara volg ik al een tijdje op Facebook, ik vind het echt geweldig dat zij een reguliere arts is die ook aandacht besteed aan voeding en wat de reguliere medische wereld ‘alternatief’ zou noemen.

Ze hebben hun krachten gebundeld in een heel interessant en informatief boek over hormonen bij vrouwen en vooral over een verstoorde hormoonbalans, hoe dat komt en wat je eraan kunt doen. Ik heb ook Ralph’s boek de Hormoonfactor gelezen, omdat ik alles lees wat met hormonen en voeding te maken heeft en je er verder eigenlijk maar vrij weinig over hoort. Dit is een wat algemener boek en wat meer gericht op afvallen, een heel ander boek dus.

Mijn bijbel!
Ik vind het boek Hormoonbalans voor vrouwen een ontzettende aanrader! Voor mij stond er niet echt heel veel nieuws in, maar ik ben heel blij dat ik het boek heb. Alles wat met onze hormonen en cyclus te maken heeft wordt ontzettend goed uitgelegd. Ik wilde echt dat dit ik boek al jaren eerder had kunnen lezen! Dan was dit boek echt mijn bijbel geweest, dat weet ik zeker. Maar ook nu zal ik het er zeker regelmatig op na slaan.

Het boek bestaat uit 3 delen. Het eerste deel bestaat dus uit uitleg over hoe onze hormonen werken en wat ze allemaal in ons lichaam doen. Ontzettend interessant en heel erg duidelijk uitgelegd. Iedereen zou dit moeten weten!

Het tweede deel bestaat uit informatie hoe je weer in balans komt, dit gaat uitgebreid in op levensstijl. Natuurlijk voeding, maar ook stress, nachtrust, beweging hebben allemaal invloed. Ook het belang van de lever (die bijvoorbeeld oestrogenen moet afbreken), onze bloedsuikerspiegel en het immuunsysteem komt duidelijk naar voren. Voor mij is dit dan ook allemaal één grote bevestiging van het endometriose dieet. En dan vooral voor het waaróm ervan.

In het derde deel van het boek worden allerlei verschillende vrouwenklachten behandeld. Ook endometriose wordt genoemd en ook cystes in de eierstokken (niet specifiek bij endometriose). Maar natuurlijk ook PMS, PCOS, vruchtbaarheidsproblemen en nog vele meer. Bij elke klacht wordt besproken wat de symptomen zijn, de oorzaken, wat de arts eraan doet en wat je er zelf aan kunt doen.

Endometriose
Het gedeelte over endometriose is niet heel erg uitgebreid maar er wordt wel goede info gegeven. Wat ik wel heel leuk vind, is dat er staat: “Op het gebied van voeding is er zelfs een Endometriosedieet ontwikkeld”. Hmmmm, zou dat deze site zijn? 🙂 Er wordt aangegeven dat het belangrijk is voeding te vermijden die ontstekingsactiviteit verhoogd, zoals suiker, gluten en zuivel. Ook wordt genoemd dat het belangrijk is oestrogeendominantie te verminderen. Er worden enkele supplementen genoemd met de opmerking dat je daarover advies kunt inwinnen bij een deskundige (waaronder DIM – zit in broccoli en maca – Vitamine D3, curcuma, en NAC).

Wat ook fijn is aan de stukjes over de klachten, is dat er genoemd wordt wat een reguliere arts doet. Zo weet je daar ook meteen meer over.

Verplichte kost voor elke vrouw
Ik vind eigenlijk dat elke vrouw met problemen die met een hormonale disbalans te maken hebben, dit boek moet lezen. Maar eigenlijk moet gewoon élke vrouw dit lezen, punt. Er staat heel goede informatie in en alles wordt heel helder uitgelegd. Het helpt je ook zeker beter begrijpen waaróm bijvoorbeeld voeding (en levensstijl) invloed kan hebben op een ziekte als endometriose. Op de voeding zelf gaat het niet super uitgebreid in, maar dat hoeft ook niet, de belangrijkste elementen worden wel genoemd.

Ik kreeg laatst een mailtje van iemand die zei: “kun je me uitleggen waarom het volgen van een dieet kan helpen bij endometriose, ik snap het niet”. Ik zal je eerlijk vertellen dat toen ik er voor het eerst over hoorde (jaren geleden), ik het ook niet begreep en ook niet echt meteen geloofde. Maar nu ik er zoveel van weet, vind ik het juist alleen maar lógisch. Dit boek helpt je het waarom begrijpen en leert je meer over je lichaam. Kopen (of lezen) dus!

Het boek is onder andere te koop bij bol.com voor €19,50

Meer over Barbara’s werk lees op je de site van Polikliniek Boxmeer (en ze is ook lid van de Facebook groep, jeej!).

2 reacties op “Boekrecensie: Hormoonbalans voor vrouwen door Ralph Moorman en Barbara Havenith